26.03. Географія

 

Добрый день, ребята!

Конспект уроку для дистанційного навчання

з географії, 9 клас

Тема: Торгівля як вид послуг. Форми торгівлі. Показники зовнішньої торгівлі. Торгівля в Україні. Обсяги та структура експорту й імпорту товарів та послуг. Чинники концентрації роздрібної торгівлі в населених пунктах, регіонах.

 

Мета уроку: називати види торгівлі, ознаки поняття «зовнішня торгівля», показники зовнішньої торгівлі; показувати на карті головні регіони світової торгівлі; обґрунтовувати залежність обсягів торгівлі між країнами від рівня їхнього економічного розвитку та інтеграційних процесів у світі; оцінювати роль малого підприємництва в розвитку ринку товарів і послуг.

 

Актуалізація опорних знань

Пригадайте:

- Що таке торгівля?

- Яка роль торгівлі в господарстві країни?

- Які види торгівлі у вашому населеному пункті?

- Яке значення має торгівля у формуванні світового господарства?

 

Мотивація навчальної діяльності

Жодна країна світу не обходиться без торгівлі. Торгівля акумулює в собі специфічні особливості вироблених товарів і наданих послуг, їх споживчі якості, уявлення покупців про можливості товарів задовольняти потреби. За допомогою зовнішньої торгівлі національна економіка взаємодіє з господарствами інших країн. Завдяки міжнародній торгівлі досягається вищий рівень задоволення потреб для населення кожної із торгуючих країн (хоча, можливо, й не однаковою мірою). Кожен із нас майже щодня користується послугами торгівлі. Тому надзвичайно важливо розуміти особливості розвитку та сучасні форми організації торгівлі в Україні та світі.

 

Вивчення нового матеріалу

1. Торгівля як вид послуг

- Однією з головних форм міжнародного співробітництва є міжнародна торгівля.

- Загальний обсяг обороту зовнішньої торгівлі товарами визначається сумою експорту (вивезення) та імпорту (ввезення) товарів. Різниця між експортом та імпортом називається торговим балансом.

- Фактори, що впливають на динаміку, спрямованість та структуру зовнішньоторгових операцій:

• розвиток прямих коопераційних зв’язків між філіями, дочірніми та асоційованими компаніями ТНК;

• зростання частки машин та устаткування в загальному обсязі товарообороту за скорочення питомої ваги сировини та напівфабрикатів;

• поява інтенсивно зростаючого сектора послуг та інформаційно-технологічного обміну;

• лібералізація міжнародної торгівлі в процесі переходу більшості національних економік до відкритості;

• розвиток інтеграційних процесів у різних регіонах світу;

• активізація діяльності ТНК.

Значення міжнародної торгівлі:

• є основним каналом, через посередництво якого формуються конкурентно-економічні параметри виробництва, рівень витрат, стандарти якості, критерії ефективності національної економіки;

• інтенсифікує виробничий процес у національних господарствах з окремих напрямів;

• сприяє більш раціональному використанню економічних ресурсів на всіх рівнях господарювання;

• дозволяє повніше задовольняти зростаючі потреби населення;

• надходження від експорту — суттєве джерело накопичення капіталу на потреби промислового розвитку.

Економіку кожної країни умовно можна віднести до відкритої або закритої.

Відкрита економіка — національна економіка, що вільно взаємодіє з економіками інших країн на ґрунті міжнародного поділу праці. Економіка України класифікується як мала відкрита: вона не настільки велика та розвинута, щоб впливати на світову процентну ставку і не настільки ізольована, щоб не відчувати на собі вплив подій, що відбуваються за кордоном.

Характерними рисами малої відкритої економіки України є:

• її частка у світовій торгівлі незначна, і тому вона відчутно не впливає на світову економіку;

• уряд контролює рух капіталів;

• відносна відособленість національної грошової одиниці від валютного ринку;

• внутрішня процентна ставка визначається світовою процентною ставкою.

 

2. Види і показники міжнародної торгівлі

Видами міжнародної торгівлі є: експорт (реалізація товарів і послуг за кордон) та імпорт (придбання товарів і послуг за кордоном).

Форми міжнародної торгівлі представлені:

·      обміном споживчими вартостями (засоби виробництва й предмети споживання);

·      обміном технологіями (ліцензії, патенти, «ноу-хау»);

·      торгівлею послугами (інжиніринг, консалтинг, обробка та передача інформації, експертиза проектів);

·      безвалютним товарообігом (компенсаційні угоди, бартер кліринговий і паралельний).

Кількісна оцінка міжнародної торгівлі надається за допомогою відповідних показників. Наприклад, сума експорту та імпорту є зовнішньоторговим оборотом країни. Зовнішньоторгова квота: відношення зовнішньоторгового обігу до обсягу валового внутрішнього продукту країни:

 

3. Географія зовнішньої торгівлі України

Пригадайте:

-          Що таке експорт, імпорт?

 

Структура експорту України за даними Держкомстату в 2016 році:

Металургія, сільське господарство, машинобудівна та хімічна промисловості дають понад 80% українського експорту.

За останні роки обсяг експорту з України нарощується за рахунок сприятливої кон'юнктури світових ринків та постійного зростання цін у першу чергу на: чорні та кольорові метали, виробництво електричних машин (верстати, транспортні засоби, зброя), залізничних або трамвайних локомотивів, шляхового обладнання, добрив, руд, шлаків та золи; хімікати, окремі види продукції машинобудування, продовольчі товари (зерно, насіння соняшника, кукурудзи).

 

Завдання. Проаналізуйте графік зовнішньої торгівлі України, зробіть висновки.

 

 

Обсяг експорту зовнішньої торгівлі України товарами в І півріччі 2016 року становив 16623,3 млн.дол. США, імпорту – 17305,9 млн. дол. США.

- Україна здійснює зовнішньоторговельні операції з партнерами майже всіх країн світу.

- Найбільшими торговельними партнерами України є країни, у яких обсяги експортних поставок товарів значні. До таких країн відносяться Російська Федерація (на сьогодні частка від загального обсягу експорту зменшилась), Туреччина — 7,7%, Італія — 4,4%, Польща — 3,4%, Білорусь — 3,2% та Німеччина — 3%.

- Україна купує багато товарів інших країн. Найбільші імпортні надходження здійснювались із Російської Федерації (зменшилися), Німеччини — 8,2%, Туркменістану — 7,8%, Китаю — 6%, Польщі — 5,1%, Казахстану — 3,8% та Білорусі — 3,5%.

- Україна має усі необхідні передумови (наукові розробки, технології, кваліфіковані кадри) для продукування широкого спектру послуг, які активно розвиваються на етапі становлення інформаційної економіки.

 

Закріплення

 

1. Опрацюйте параграф 37 підручника.

2. Додатково опрацюйте опорно-інформаційну схему (ОІС додається).

3. Виконайте в зошиті схему:

 

Форми торгівлі

 

Внутрішня

                                     ?

Зовнішня

?

 

 

Гуртова

?

Роздрібна

?

 

4. Запишіть у зошит основні показники зовнішньої торгівлі:

а) експорт – це …

б) імпорт – це …

в) торгівельний баланс – це …

6. Запишіть у зошит основні тенденції сучасної зовнішньої торгівлі (див. ОІС).

7. На основі тексту підручника та аналізу тематичних карт заповніть таблицю у зошиті на с. 248 § 42 підручника.

 

 

Додаткова інформація для учнів

 

Перегляньте відео презентацію за посиланням:

https://www.youtube.com

(Цифровий ресурс - Географія 9 класу «Світовий ринок товарів і послуг»).

 

 

 

 

До наступної зустрічі на дистанційному уроці!

Будьте здорові та бережіть себе!

 

З повагою, ваш учитель

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

географія 10 клас

Географія 9 клас

21.01