географія 10 клас

 

Географія 10 клас

Тема уроку: Японія. Особливості постіндустріального розвитку країни. (Урок 2) 

Мета: охарактеризувати сектори економіки Японії, визначити основні промислові виробництва, ознайомитись з традиціями і технологіями у сільському господарстві, розглянути особливості сфери послуг. 

Очікувані результати: учні зможуть характеризувати сектори економіки країни, дадуть характеристику виробництв, що визначають її міжнародну спеціалізацію, ознайомляться з сільським господарством та транспортом, визначать характерні риси просторової організації господарства, проаналізують зовнішні економічні зв'язки та міжнародні зв'язки України з Японією.

I. Актуалізація знань. 
Географічна гра «ТАК» чи «НІ». Визначте вірні та помилкові твердження.
1.Японія розташована в регіоні Південно-Східна Азія
2.Територія Японії майже вдвічі менша за територію України
3.Більшість японців сповідають синтоїзм та буддизм
4.За державним ладом серед європейських країн подібною до Японії є Франція.
5. На багатьох підприємствах країни існує система «пожиттєвого найму» працівників.
6.Під час чайної церемонії японці подають гостям печиво та сир.
7.Густота населення в Японії найбільша на островах Хоккайдо та Сікоку.
8.За наявних показників природного приросту через деякий час країну чекає депопуляція
9.Після закінчення середньої школи лише 3% випускників продовжують навчання у закладах вищої освіти
10.Японія – єдина держава «Великої сімки» в Азії.

II. Мотивація навчально-виховної діяльності.
Складно уявити собі ще одну таку країну, яка при значному виснаженні майже усіх корисних копалин,  сейсмічно небезпечній території, після поразки у ІІ Світовій війні та ядерного бомбардування Хіросіми та Нагасакі, зуміла не лише підняти свою економіку на верхні сходинки світових рейтингів, а ще й стала прикладом для наслідування країнам Азії, які ми зараз називаємо «новими індустріальними»…У чому ж секрет економічної могутності цієї країни? Спробуємо розібратися у цьому питанні.

III. Вивчення нового матеріалу.
1. Перегляньте навчальну відео-презентацію  «Господарство Японії» за посиланням. Прочитайте підготовлені матеріали з теми «Господарство Японії»
2. Японія – постіндустріальна країна «Великої сімки», тому структура її господарства подібна до Німеччини, Франції, Великої Британії: у структурі ВВП й експорту домінують послуги й високотехнологічні товари, тобто третинний і вторинний сектори.
Третинний сектор Японії – це передусім послуги високої вартості. Науково-виробничу діяльність в Японії переорієнтовано від запозичення знань на активізацію власної наукової творчості. На агломерацію Токіо-Йокогама припадає 60 % наукових розробок в країні. Перспективним напрямком є створення системи технополісів (функціонує перше “наукове місто” − Цукуба, створюється ще 19). Японія − третій у світі експортер капіталу. Токіо поряд з Нью-Йорком  і Лондоном входить до трійки найпотужніших фінансових центрів світу. Не зважаючи на те, що країна є архіпелагом, мережа високошвидкісних залізниць і автодоріг з’єднує всі основні економічні центри. Сінкансен − «потяг-куля» − розвиває швидкість понад 300 км/год. 
Розвиток виробництв вторинного сектора залежить від імпорту сировини й палива з інших країн. Водночас обробна промисловість виробляє продукцію з високою доданою вартістю. Міжнародну спеціалізацію країни визначає передусім виробництво електроніки. Японія першою почала виробляти роботи й роботизувати виробничі процеси. Проте виробництво комплектуючих для електронної продукції, супутніх товарів винесено японськими корпораціями до інших країн Азії, де дешевші робоча сила, земельні ділянки, транспортні послуги, електроенергія. На світовому ринку автомобілі японських брендів традиційно користуються високим попитом. Крім того, успішно конкурують з компаніями США, Китаю, країн Європи японські виробники аерокосмічної техніки, морських суден, швидкісних локомотивів тощо.
Японія залишається великим гравцем на світовому ринку чорних і кольорових металів, хімічної продукції. Тут сформувалися потужні портово-промислові комплекси, зорієнтовані на імпорт сировини. Якщо масове виробництво тканин японські компанії перемістили до інших країн, то виробництво харчових продуктів — рибних, м’ясних, молочних, хлібних, кондитерських виробів, соусів досі зберігає свої позиції. Японія вирізняється особливою просторовою структурою виробництва: у межах Тихоокеанського промислового поясу (25% площі країни) виробляється 75 % промислової продукції країни.
Зважаючи на те, що придатних для рільництва земель в Японії вкрай мало, збережено традиційні виробництва первинного сектора – вирощування фруктів, овочів, рису, картоплі, квітів. Сільське господарство забезпечує близько половини потреб країни у продовольстві, але якщо додати продукцію морських промислів (а морепродукти – винятково важливий компонент японської національної кухні), то рівень самозабезпечення продовольством перевищує 60 %. 
Сучасна Японія у міжнародному поділі праці є експортером капіталу, наукових розробок, високих технологій, високовартісного обладнання, електроніки, автомобілів, суден тощо.
3. Виконайте наступні завдання (1, 2, 5 – усно; 3 і 4 - письмово): 
1. Які причини «японського економічного дива»?.
2. У яких напрямках розвивається промисловість країни?.
3. Накресліть колову діаграму виробництва електроенергії  в Японії.
4. Назвіть найбільші ТНК країни, що працюють в галузі автомобілебудування та електроніки. 
5. Складіть коротку характеристику транспорту Японії. З чим пов'язаний високий рівень розвитку морського, авіаційного міжнародного та залізничного внутрішнього транспорту?  Свою думку обґрунтуйте.
(Перегляньте відео про транспорт Японії за посиланням 1 або посиланням 2:

6. За матеріалами мережі Інтернет знайдіть приклади міжнародної співпраці України і Японії.

4. За бажанням зробіть інтерактивну вправу - перегони «Тихоокеанський пояс Японії» на ресурсі LearningApps за посиланням:

IV. Закріплення набутих знань.
Пропоную короткий тест з однією вірною відповіддю з теми «Японія»: 
1. Японія належить до регіону:
А) Південна Азія  
Б) Східна Азія  
В) Центральна Азія 
2. «Економічним серцем» Японії називають острів:
А) Кюсю  
Б) Хоккайдо  
В) Хонсю
3. Що характерне для господарства території, виділеної на картосхемі штрихуванням? (Картосхема додається)
А) розміщення гірничодобувних підприємств 
Б) висока концентрація промислового виробництва
В) розвиток мережі природоохоронних територій
4. Форма правління в Японії:
А) парламентська республіка  
Б) теократична монархія 
В) конституційна монархія
5. Мегаполіс, що сформувався в Японії, називається:
А) Токайдо  
Б) Канто  
В) Тюбу
6. Із загальної кількості працюючих у сфері послуг зайнято майже:
А) 50%  
Б) 26%  
В) 71%

V. Підсумки уроку. Рефлексія. 
Японія цікава країна, чи не так? Вражає її мужній, трудолюбивий, самобутній народ, традиційна культура та сучасні технології. Особисто я дуже хотіла б відвідати цю дивовижну країну. А поки що про «Країну сонця, що сходить» мені не дає забувати чудовий японський порцеляновий посуд, з якого ми щодня любимо пити ввечері чай. Про священну Фудзі нагадує ніжна різнокольорова космея, що цвіте на подвір'ї, а ще на вихідних чекаю сріблястий красень «Nissan», на якому до нас приїздить син зі своєю родиною…  
Бажаю вам успіхів! Нехай у майбутньому всі ваші мрії збуваються!

VI. Домашнє завдання: опрацювати §25 підручника

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

географія 10 клас

Географія 9 клас

21.01